Nu ligger lacken på M/Y ALBA II

(maj 1999)

Sid 1 av 2

AlbaAlba är nu helt träfärdig utvändigt. Hon har oljats ordentligt och nu har lackarbetet påbörjats. När detta skrivs i slutet av maj har Alba fått fyra lager lack. Hon ska få ytterligare fyra lager lack innan sommaren, således åtta lager. Det är Håkan Söderkvist och Pelle Rehnström som har det ansvarsfulla uppdraget att lägga lacken på Alba. Pelle är ursprungligen billackerare men tog tjänsteledigt för att omskola sig till båtbyggare. Nu lackar han båtar istället för bilar.

Lackar halva fartyget var

Att stryka Alba tar en dag i anspråk. Man arbetar på så sätt att man lackar en halvsida av båten var. Sedan får lacken torka en vecka innan slipning. Då har Håkan och Pelle bytt sida, så att man slipar kollegans lackning. På detta sätt fås en automatisk "kvalitetskontroll" – man slarvar inte om någon annan får stå och slipa bort felaktigheter.

Kinesisk träfernissa

Lacken som används är Le Tonkinois kinesiska träfernissa som Le Tonkinois Skandinavia AB håller projektet med. Den läggs på med roller för att sedan strykas ut med slätstrykare. Lacken är dammtorr på 5-6 timmar men får som sagt härda under en vecka, innan nästa lager kommer på. Det är mycket viktigt att låta varje lager torka ordentligt, så att det inte blir ett enda tjockt "hudlager". I förpiken är kojerna uppbyggda och i salongen är durkunderlaget färdigmonterat.

Carl Malmstenskolan

AlbaArbetet med sekretären är så långt gånget att måttagning för intarsiaarbetet kan påbörjas. Avsikten är att Carl Malmstensskolan ska göra dessa intarsiaarbeten som ett elevarbete. Albas gamla virke kommer att användas för detta. Efter trettio år på botten finns det många olika schatteringar i mahognyn, från ljus mahogny till ebenholtssvart. Detta virke lämpar sig således utmärkt till intarsia. Och det är extra trevligt att kunna använda Alba's egna gamla virke. I damhytten är komoden monterad och på plats. Marmorn som ska vara runt det engelska handfatet från 1912 är beställt.

Drivlinan komplett

Drivlinan är komplett hopsatt från motor till propeller och avgassystemet med ljuddämpare är också inpassat. Allt detta ska dock monteras bort så att alla svetssömmar och borrhål kan rostskyddas och målas. Först därefter sker slutmontering av drivlina och avgassystem.

Specialsnickeri

AlbaBåtbyggarmäster Per Norberg arbetar nu i snickeriet i Bergvik där han gör "finliret", specialsnickeriarbeten, som t ex den svängda trappan ner till styrhuset. Det är ett imponerande precisionsarbete med mycket mallande och måttagning för att få allt att passa exakt.

Skorsten gömmer alla antenner

AlbaI Bergvik har också arbetet med skorstenen påbörjats. Den görs av Torkel Stillefors på Torkelbåtar, som tillverkar skorstenen i glasfiber. Att man valt glasfiber istället för stål är med tanke på att i skorstenen kommer radar och olika kommunikationsantenner gömmas. Vi vill ha all tänkbar modern teknik med oss i Alba, men det får inte synas, säger Per. En stor klumpig radar och massa antenner i masten skulle förstöra Albas vackra utseende helt och hållet. Därför gömmer vi allt i skorstenen och för att det ska fungera måste den vara av glasfiber så radar- och radiovågor kan komma igenom. Ett avsteg från original vi gärna gör för sjösäkerheten, menar Per Norberg.

Se bildgalleri