M/Y ALBA II oljad och klar för lack
(april 1999)
Sid 1 av 2
Som vi rapporterade i förra avsnittet är nu Schubertkryssaren m/y Alba II så gott som klar avseende det utvändiga träarbetet. Arbetslaget har redan hunnit olja in alla däck två gånger. Man använder en blandning av kallpressad rå linolja och terpentin. Linoljan är en jungfruolja från Ihre gård på Gotland som blandas med 40 procent terpentin. Däcken mättas ordentligt och därefter får Alba torka tre veckor innan det första lagret fernissa läggs på.
Åtta lager fernissa
Vi kommer lägga på åtta lager lack, berättar båtbyggarmäster Per Norberg. Det kommer ta sin tid eftersom vi beräknar en torktid av ungefär en vecka mellan varje lackomgång. Det är viktigt att lacken får "sjunka" in ordentligt och torka mellan varje varv.
Fasettslipade fönster
Styrhusets glasfönster har också kommit från glasmästaren. Elva måttbeställda fasettslipade fönster i 6 mm härdat glas.
Kommod i Damhytten
I damhytten har det nytillverkade skåpet till den gamla kommoden som återfanns när Alba bärgades kommit på plats. Det gamla skåpet var tyvärr i så dåligt skick att det inte gick att rädda, utan Per har gjort en kopia med det gamla utseendet. Arbetet med att bygga en sekretär i salongen har också påbörjats.
Läs fortsättning på sid 2