M/Y ALBA II oljad och klar för lack
(april 1999)
Sid 2 av 2
Omfattande snickeriarbete återstår
Inredningsarbetet i salongen fortsätter också enligt planerna, berättar Per. Vi har bl.a. slutmonterat trappan ner till serveringsgången. Men det återstår flera månaders jobb med all inredning. Det är ett omfattande snickeriarbete som skall utföras och monteras innan Alba kan vara klar framemot millennieskiftet.
Imponerande avgassystem
Mekaniskt fortsätter arbetet med maskinrummet och just nu arbetar Torbjörn Eriksson med att färdigställa avgassystemet genom att dra det imponerande 150 mm avgasröret genom salongen.
Nöjda så här långt
Peter Upmark, initiativtagen till bärgningen av Alba berättar att projektet under det senaste året har fungerat oväntat smidigt. Sen vi kom in i renoveringslokalen här i Årstadal för ett och ett halvt år sedan har projektet gått oväntat smidigt, menar Peter Upmark, initiativtagare till bärgningen av motoryachten Alba.
Plåstret på skarndäck
Vi har inte stött på några egentliga problem, utom de vi ställt till med själva, skattar Peter. Han tänker på den gång då en av medarbetarna, som vi låter vara anonym, råkade tappa ett tungt järnrör rakt ner i det alldeles nylagda skarndäcket i mahogny. Ett rejält hack på någon centimeter blev det förskräckliga resultatet. Stor tragedi och tandagnisslan hos den slarvige. Men när den olycklige gått hem för dagen dröjde sig de andra kvar. Det blev kvällsjobb för kollegorna som fräste ner hela sektionen med skadan, närmare fyra meter av skarndäcket, och lade in en ny centimetertjock mahognyplanka från samma stock och med samma ådring som den omgivande delen av skarndäcket.
Specialtillverkade kyl och frysskåp...
Vi vill också lyfta fram företaget Thermoprodukter och dess vd Bengt Stenvinkel som personligen varit i fabriken i Italien med mallar och ritningar på de kyl- och frysskåp som nu tillverkas för Alba, berättar Peter. Att sätta in ett kylskåp med modern design tyckte vi inte riktigt passade in i Alba. Nu specialtillverkar fabriken rostfria skåp med glasdörrar i ett klassiskt tidsenligt utseende.
...och ankarkätting
Även Gunnebo Industrier har ställt upp på ett anmärkningsvärt sätt. Av Capella Marin fick Alba ett gammalt ankarspel. Problemet var att kabulatorhjulet (där kättingen rullas upp) inte passade till nya kättingar som är tillverkade i millimetermått. De gamla ankarspelet passade bara till äldre kättingar i tum-mått. OK, sa Gunnebo, vi låter tillverka 60 meter specialkätting i tum som passar till det gamla ankarspelet! Det är sådana fantastiska insatser från leverantörerna som gör att vi själva känner oss extra motiverade att lägga ner själ och hjärta i vårt eget arbete, menar Per Norberg och de andra i projektet.