Sex kilometer elkabel till M/Y ALBA II (jan-feb 00)

Återuppbyggnaden av Schubertkryssaren m/y Alba är nu inne i slutfasen efter drygt två och ett halvt års arbete. Det ligger många långa timmar bakom de fyra båtbyggarna som arbetat heltid med projektet. Nu återstår bland annat elinstallation och en del monterringsarbeten innan Alba premiärvisas i Victoria-hallen på Båtmässan "Allt för sjön" 3-12 mars. Alba har också fått hjälp av Carl Malmstensskolan med vissa arbeten. Mer om detta i artikeln intill.

Räckverket klart

Exteriört på fartyget har båtbyggarna passat in skylights och skjutluckor . Dessa ligger nu för lackning. Räckverket runt fartyget är tillverkat och monterat. Det ska sedan slipas och mattas ner innan det handmålas i samma vita färg som skrovet. En fotlist i mahogny, som går underkant av räckverket, är också färdig. Just nu hyvlar båtbyggaren Harry Johans in räckets överliggare, som är i mahogny, på plats.

Kinesisk fernissa

Överliggaren lackas sju gånger med Le Tonkinois kinesiska fernissa. Lacken läggs på i fyra lager utan mellanslipning. Tiden mellan varje lager är mindre än 24 timmar. Sedan en mellanslipning med fint papper innan ytterligare tre lager läggs på, så att man får den fina djupverkan som eftersträvas

Kapell runt bryggan

Kapellmakare Jens Eliasson på Eliassons Segel & Kapell i Hönö har påbörjat arbetet med att sy de vindskydd i segelduk som ska vara runt räckverket på Albas brygga. Eliassons syr även kapellet till jollen. Dävertarna till jollen tillverkas nu av Albano Smide i smitt och härdat rostfritt stål. Anders Blume, Starex i Bromma har tagit fram allt tågvirke till Alba. Nere i fartyget så är förpiken är i stort sett helt klar. Det som årterstår är inpassning av en del lister. Kojer och skåp är klara. Tagelmadrasser till kojerna sys just nu.

Tre kylkompressorer

I maskinrummet är brännoljetankarna slutmonterade och tre vattenkylda kylkompressorer från Thermoprodukter installerade. De ger kyla till frysen, kylen och svalen som installerats i köket och i serveringsgången akterut.

Egen toalett till maskinist

Maskinisten har fått en egen toalett som installerats bakom motorn i maskinrummet. En rejäl varmvattenberedare och en 150 liters septiktank i rostfritt är också på plats.

Tropikfylld brandsläckningsutrustning

Tropikfyllda kolsyrepatroner och brandsläckningsutrustningen från Tempus kommer att installeras i maskinrummet. Att de är "tropikfyllda" innebär att behållarna tål +80 grader. Det är mycket viktigt att behållarna tål höga temperaturer, eftersom det kan bli ganska varmt i maskinrummet. Vem vill städa efter en brandsläckare som löst ut i onödan?

Sex kilometer elkabel

Det stora arbetet just nu är eldragning och elinstallationen. Herman Beijerbergen på Storebro Energy Systems har tillverkat elkablaget som sammanlagt består av över sex kilometer elkabel i varierande tjocklekar. Den genomsnittliga längden på varje enskild kabel är 11 meter och med närmare 200 olika förbrukare blir det många kilometer kabel. Alla dessa lösa kablar är sammanförda i 13 olika kabelstammar.

Separata kabelstammar till styrbord- och babord

De olika kabelstammarna förser olika delar av fartyget med ström. En kabelstam går längst akterut till kabelgattet . Två stammar går till damhytten, en till babords sida och en till styrbords sida. En kabelstam går till köket och en till serveringsgången. På samma sätt är salong, maskinrum och förpik indelade i separata sektioner med kabelstammar för babords respektive styrbords sida.

200 anslutningar

När alla ledningar är dragna återstår att koppla in alla strömförbrukare, som vi nämnde är det nära 200 olika anslutningar som ska göras. Det är alla armaturer, strömbrytare, fläktar apparater, navigationsutrustning osv.

Soffor till salongen

I salongen arbetar båtbyggarmäster Per Norberg nu med matsalsbordet. Soffsitsar och ryggstöd tillverkas av Josefine Roos på Ålstens Tapetserarverkstad och Susanne Hverén på Danderyds Tapetserarverkstad.

Carl Malmstensskolan

Sofforna i Albas styrhus görs av elever på Carl Malmstensskolans tapetserarlinje och Carl Malmstensskolan gör också intarsian till salongens sekretär (se separat artikel).

Köket snart klart

I köket ska diskbänken från LM Rostfria och köksfläkten monteras innan spisen installeras. Skåpstommarna i köket är monterade, jalusiluckorna ska senare monteras.

Kolmårdmarmor

Några rejäla skivor grön Kolmårdsmarmor ligger också och väntar på att få komma ombord. Marmorskivorna ska monteras i serveringsgången, i damhyttens kommod och som stänkskydd i salongens toalett. Kombinationen grön marmor och lackad mahogny blir mycket snyggt.

Damhytten nästan färdig

I damhytten pågår träarbetet med kojunderlagen. Man har också mallat för sittdynor och ryggstöd som tillverkas i regi av den välkända tygaffären Södersitsen, där Alba också inhandlat alla textilier för inredningen. M/y Alba II är således snart klar för avfärd. Beredd att för första gången i sitt nya skick lämna lokalen i Årsta. Victoriahallen nästa!