M/Y ALBA II - Historia
M/Y ALBA II förtöjd vid bryggan
I över 35 år brukande disponenten den vackra yachten med dåtidens berömdheter, kungar och andra celebriteter som ständiga gäster. ombord. 1964 beordrade den åldrige skepparen Westerdahl sänkning av yachten på ett hemligt ställe någonstans i Östersjön. Den unika Schubertyacht försvann, ströks ur alla register och föll så småningom i glömska. Efter nästan 30 år på havsbotten lyckades ett gäng båtentusiaster som fått ALBA till skänks av Westerdahls dotter, finna fartyget på 100 meters djup på marinens ammunitionstipp ute på Kanholmsfjärden i Stockholm. Tack vare en avancerad släpsonar- utrustning lokaliserades ALBA och med hjälp av marinen kunde hon efter ett omfattande undervattensarbete bärgas.
Efter mer än tre års arbete och 25 000 arbetstimmar var så återuppbyggnaden av "Sveriges vackraste veteranbåt" klar våren 2000. Vid sjösättningen värderades hon till 10 miljoner kronor. Nu klyver M/Y ALBA II återigen Stockholms vatten till glädje för alla och envar. Historien om ett av Sveriges märkligaste fartygsöden lever vidare…
Historien om motoryachten ALBA II börjar 1912 i Stockholm. Då ritar den legendariska konstruktören Hugo Schubert en 18,5 m lång motoryacht i stål med däck i finaste oregeonpine och överbyggnad i mahogny. Den eleganta kryssaren byggdes vid ingenjör Schuberts varv i Saltsjöbaden utanför Stockholm. Ingen möda sparades - fartyget skulle användas av konstruktören själv som visnings- och representationsbåt vid 1912 års Olympiska seglingar. Det magnifika fartyget, döpt till m/y TOSCA, ägdes efter Hugo Schubert av bankiren Alfred Berg som gav henne namnet WIJK. 1915 övertog den amerikanske ministern J N Morris fartyget och döpte henne till AMERICA, vilket var ett passande namn på ett fartyg tillhörande en amerikansk ambassadör.
1919 förvärvade Handelsbankens dåvarande VD, bankdirektör Mauritz Philipsson yachten. Det var han som gav henne namnet ALBA II. Philipsson nyttjade henne flitigt till 1927 då hon övergick i disponent Nils Westerdahls ägo.