Provkörning av den majestätiska M/Y ALBA II

Den majestätiska M/Y Alba II vid första provkörningen.

Så var det då äntligen dags för en provtur med Schubertkryssaren m/y ALBA II. Startproceduren för m/y Alba är något mer omfattande än för en ordinär fritidsbåt.

Per Wermelin, en av ägarna till Alba som är med vid provturen berättar:

- Inför varje uppstart genomgås en checklista där vi först går ner i maskinrummet och kontrollerar oljenivåer i motor och backslag, kontrollerar kylvattennivån och öppnar två kylvattenventiler. Därefter slås huvudströmmen på och brytare till den hydrauliska styrningen, till bogpropeller och till navigationsutrustningen slås på.

Sedan går vi upp på bryggan och startar motorn. Med ett rytande muller dånar den stora dielsesexan igång, hade jag gärna velat skriva. Med tyvärr, ingenting hörs. Ljudlöst. Förvånad får man titta på motorinstrumenten för att upptäcka att varvräknaren rört sig något från sitt noll-läge och att motorn faktiskt går.

Medan motorn går på tomgång lägger Hans Pany en inhyrd kapten som kör Alba vid chartertrafik, loss från bryggan vid Pampas Marina i Solna. Här ligger Alba under ett stort sekelskiftes- (det förra) inspirerat skärmtak, tillsammans med tre andra veteranklenoder - m/y Tournesol, m/y Atala och m/y Vitesse.

Alba får backas ut ett hundratal meter genom en smal passage mellan bryggorna inne på marinan innan hon når öppet vatten.

- Att backa Alba är inga problem, berättar Per Wermelin. Tack vare bogpropellern kan vi hålla rak kurs vid backmanöver även i smala leder.

Att köra m/y Alba är en fröjd. Hon svarar resolut på gaspådrag och känslan är ångbåtslik då det 18 ton tunga fartyget med bestämd kraft skär genom vattnet.

Det känns att hon är ett fartyg och ingen båt. På tomgångsvarv gör hon 6 knop, och redan vid den farten känns det mäktigt att greppa Albas stora mässingsratt.

Vid marschfarten, ca 10 knop, är Alba mycket stabil och stadig. Uppe på däck hörs inte motorn utan vi glider mer eller mindre ljudlöst fram genom Mälarens vatten.












Det som hörs är vattenstänk och en dovt mullrande ur det stora avgasröret längst bak på babordssidan. I övrigt tyst. Ingen skrammel eller andra störande ljud. Inte heller några vibrationer uppe på bryggan. Det beror på en väl konstruerad och mycket lyckat upphängning av motor och drivlina.

Topphastigheten för Alba ligger runt 13 knop. Men i denna hastighet gräver hon ner aktern ordentligt, och drar upp svall. Det märks att konstruktören Hugo Schubert vid seklets början inte tänkte sig att Alba skulle få sådana starka motorresurser.

Nej, hon går vackrast i farter kring 9-10 knop. Klyschan "hon skär som en smörkniv genom vattnet" kommer väl till pass. En majestätisk sådan.

Albas roderkänslighet är också påtaglig. Inget glapp här inte. Mellan fulla roderutslag har vi 8 rattvarv, och Alba svarar direkt när vi testar.

- Det är skönt att hon svarar så bra eftersom den enda nackdelen den här fartygskonstruktionen med mycket långa och därtill smala skrov är att hon rullar ordentligt i sidsjö. Det gäller att hela tiden vara vaksam på svall och snabbt kunna styra upp och möta stora vågor, menar Hans Pany.

- Sitter man och sover blir man bryskt väckt när glas och porslin krossas nere i matsalen, viskar Hans och får det att låta som självupplevt.

Det för in oss på Albas verksamhet idag. Nu går hon i chartertrafik och tar upp till 12 gäster. Under våren och sommaren är det många företag och privatpersoner som hyrt fartyget för representation och middagar.

Är ni intresserade av att chartra Alba kontakta Fredrik Jansson på telefon 070-981 67 18.

Se bildgalleri